Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

mandag 23. desember 2013

Skytyper:

Skytyper:
 
Vi har ulike typer skyer. Jeg tenkte jeg skulle forklare noen av disse i et kort sammendrag. Jeg skal lage til innlegg etter hvert som jeg tar bilder av de ulike skyene.
I grunnformene er skyene delt inn slik: 
 
- Alto skyer. Dvs skyer i midlere høyde.
- Cirrus skyer. Betyr "hårstrå" på latin, og brukes om skyer høyt oppe.
- Nimbus skyer. Betyr "regn" og brukes om regnskyer.
- Cumulus skyer. Betyr "haug" og brukes om store skyer.
- Stratus betyr "lag" på latin, og brukes om skyer i lavere luftlag.
 
 
 
Disse bildene tok jeg i høst med mobilen. De viser cumulus skyer i to forskjellige varianter. Temperaturforandringer og opptrekkende uvær kan forårsake slike skyfenomener. Er de formet som en ambolt er de som regel regntunge, og det kan være fare for torden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar