Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

onsdag 11. desember 2013

Høyspentknop:

 
Høyspentknop:
 
 
Jeg vet ikke navnet på denne knopen, men velger å kalle den etter bruksområdet. Dette er en knute som vi bruker mye på arbeid. Knuten er superenkel å slå, og kan brukes til det meste når en tau skal strammes og låses. Vi bruker denne mye til oppstramming av stolper. Det praktiske med denne knuten er at den kan slåes på tauet mens det holdes stramt.  Knuten slåes med en arm mens den andre holder tauet stramt. Veldig praktisk.
Tipper det er mange som lurer på hvorfor vi aldri lærte denne knuten som barn. Inkludert meg. Denne knuten er så praktisk at jeg alltid bruker den når jeg skal stramme opp et tau. Jeg kan nevne for eksempel et tau som tørkesnor mellom to trær, eller som jeg ofte gjør, spenner opp ei stram snor som jeg så henger tarpen over.
 
Knopen er på en måte en mye lettere utgave enn den forrige bardunknuten som jeg beskrev. Også denne knopen kan strammes ved å øke belastningen på den stramme linen. For å løsne kan du enkelt dra i tampen slik at hele knopen detter fra hverandre, eller ganske enkelt skyve knopen nedover på den stamme linen...
 
Lær denne!
 
 
 
 



Knopen slåes på stramt tau. Som en ekstra sikring kan du slå en dobbel halvstikk med tampen på det stramme tauet. Dette vil hindre at knuten glipper opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar