Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

onsdag 22. august 2012

Test av Hilleberg Soulo:



Hilleberg Soulo:



Jeg har tidligere skrevet tester av mitt eget turutstyr. Jeg syns også at det er litt artig å få de jeg går på tur sammen med til å skrive litt om deres turutstyr. Så, etter litt masing kom heldigvis min turkompis og tidligere arbeidskollega Frank Bergtun med en fin beskrivelse/ test av teltet som han bruker på sine soloturer.
 
 
 
 
Test av  Hilleberg Soulo ( av Frank B.)


Foran fjorårets fjelltur måtte jeg gjøre flere viktige innkjøp, blant annet et lettvekts telt.
Etter lesing av diverse tester/ forum på nettet sto valget mellom Hilleberg Soulo og et Helsport Ringstind 2.
Helsport teltet ligger i prisklasse 3000 - 3500,- mens Hilleberg teltet er noe dyrere ca 5600,-
Når Jens Rune ved en tilfeldighet kom over et Hilleberg Soulo med 50% rabatt, i en lokal sportsbutikk som hadde opphørssalg, ble imidlertidig valget enkelt!

Teltet er nå brukt på to lengre fjellturer sommerstid, under varierende værforhold, og erfaringen så langt er meget positiv.
Ved et tilfelle ble jeg liggende værfast i 1,5 døgn med vind og mye regn.
Teltet ble da noe fuktig på innsiden, dette må jeg imidlertidig ta på egen kappe, da jeg hadde glemt og åpne luftingen i toppen av teltet skikkelig!
Etter den episoden har jeg vært påpasselig med god lufting i fuktig vær, og har ikke opplevd dette etterpå.
Teltet settes opp på noen få minutter, og bardunerer man det skikkelig har man et telt som står imot det meste av vær og vind.
Personlig så bruker jeg bardunene hvis det blåser litt, er det lite vind så holder det lenge med kun bunnpluggene.


http://www.youtube.com/watch?v=lfwyLYcL1zo&feature=youtube_gdata_player


Leste et sted at det til nøds var plass til 2 personer, det er det absolutt ikke, dette er et enmanns- telt, få deg ikke til og tro noe annet!
Innerteltet har plass til en person og eks. litt klær. I ytterteltet plasserer jeg fint en 95 liters ryggsekk og fjellstøvler, og da er det fortsatt liten plass til matlaging i dårlig vær.
Skal man i tillegg ha med hund, vil jeg tro det begynner og bli trangt.....

Teltet har særdeles gode barduner, noe som er felles på Hilleberg sine telt.


 
Fordeler:
 
-  Dette er et solid telt med gode løsninger.
-  Bardunløsningen til Hilleberg synes jeg rett og slett er genial!
-  Vekten er 2,1kg, noe som er blant de letteste på markedet blant selvstående telt.
-  Synes også det bør nevnes at teltes pakkpose er stor nok til teltet, dette kan man godt si er en selvfølge, men erfaringsmessig har jeg sett at slik er det ikke alltid............


Ulemper:
 
-  Prisen
-   Størrelsen er absolutt minimum
- Utsalgssteder

1 kommentar:

  1. Geneialt (utvendig) oppheng av teltduken i stengene. Det sparer mye tid og fikling i mørke og vind.

    SvarSlett