Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

mandag 27. august 2012

Steking av kjøtt i bålgrop:

Steking av kjøtt i bålgrop:
 
Dette er noe jeg har gjort mange ganger, og like bra resultat hver gang!
Du kan bruke lammelår, hjortelår, steik eller hva nå du foretrekker...Det som er viktig er å pakke kjøttet inn i flere lag (minimum 2 ) med aluminiumsfolie. Før i tiden brukte de bark av bjørk, eller rett og slett store blader til å dekke til kjøttet. Hvitløk eller annet krydder setter en spiss på det hele.
 
Fremgangsmåten er som følgende: Første steg er å gjøre opp et stort bål. Helst bør det være en del trekk slik at en får skikkelig temperatur i bunnen av bålet. I begynnelsen er det viktig å kaste mye ved på flammene, slik at en bygger opp en skikkelig glohaug. Samtidig som en fyrer må man plassere en hel del "knyttneve" store steiner rundt om i bålet. Alt i fra 20 til 30 steiner kan være aktuelt å bruke. Det er også en fordel om steinene er litt runde i kantene slik at de ikke lager hull på folien.
 
Imens bålet brenner, graver du en stor grop i bakken. Det beste er å grave i sand eller i litt fast fuktig jord. Uansett det viktigste er at det blir tett og holder seg tett under stekeperioden. Størrelsen på gropa bør være en god del større en selve kjøttstykket som skal stekes. Husk at det skal mye stein i bunnen og over kjøttet.
 
Når steinene er varme, dvs "røde" av farge er det på tide å flytte de over i bålgropen. Flyttinga gjøres enklest ved å bruke to pinner. Den ene pinnen må være formet som en "Y".  Jeg pleier å dekke bunnen i gropa med stein, før jeg legger steika i. Legg deretter steiner rundt og over steika. Dekk til det hele med sand eller jord. Påse at det hele er helt tett. Jeg pleier å legge fuktig mose over steinene før jeg dekker over det hele.
 
Steketiden varierer alt etter hvor stort kjøttstykket er. Et stort lammelår trenger ikke mer enn 1,5 time i gropa på denne måten! Kjøttet blir saftigere enn om man steker det hjemme i ovnen. Samtidig er det mye mer artig å gjøre det på denne måten.
Prøv det selv. Du kommer ikke til å angre!
 
 
 
 
 
Her bruker jeg saga til å frakte de rødgløde steinene.

1 kommentar:

  1. Eg kan skriva onda på at der der e knakande godt ja...............

    SvarSlett