Sponsor av Villmannsliv

Rogen nasjonalpark 2011

Rogen 2011

Sommeren 2011, nærmere bestemt i juni var vi alle klare til avreise for vår 13 dager lange kanotur i Rogen nasjonalpark. Vi skulle på denne turen være 3 stk, undertegnede, Frode og Frank. Alle med hvert sitt pikk pakk og egen kano. Vi valgte å gjennomføre turen på denne måten, fordi da får alle litt privatliv, samtidig som alle er trente på å klare seg på egenhand om det skulle bli nødvendig.

Vi måtte kjøre til Sverige i to biler. Det var to grunner til dette, vi hadde for mye baggasje, og Frode skulle komme en dag senere. Alt gikk etter planen, jeg og Frank møtte opp på Käringsjövallen som planlagt. Vi fikk montert opp kanoene, og kom oss av gårde så fort som mulig. Den første dagen padlet vi ikke langt før vi slo opp teltene. Vi var trøtte etter den lange bilturen. Dag nr 2. var planen å komme oss ned til Rogen for å vente der til Frode kom. Da vi kom ned låg Rogen speilblank. Vi benyttet selvsagt ventetiden til padling rundt på Rogen, samtidig som vi fisket flittig. Vi fikk ingen fisk.....

Etterhvert dukket også Frode opp. Han var trøtt etter kjøreturen så vi bestemte oss for å vente enda en dag nede ved Rogen, før vi ville padle over mot Bredåsjøen. Planen vår med denne turen var å komme oss inn til Vonsjøen. Det skal være bra fiske der inne. Det skal være stor og fin ørret i Vonsjøen, altså en medvirkende årsak til at vi valgte akkurat denne plassen som stoppested for turen.

På veien opp fra Rogen til Bredäsjöen, padlet vi over et lite vann jeg ikke husker navnet på. Ved dette vannet slo vi opp teltene og hadde en overnatting. Vi fisket rundt nesten hele vannet og fikk oss noen flotte ørreter. Frank ble storfiskeren i dette vannet. Han fikk flest fisk, men ikke størst.....
Dette vannet som vi nå har rast ved, ligger egentlig nær  bærestien, og rett nedenfor Bredäsjöen. Et fantastisk fint lite vann som så absolutt bør besøkes om man er i nærheten.
Neste dag bar vi kanoene og pikk pakket over i Bredäsjön. Været var nå blitt vekslende med en del vind, varm vind. Det var sikkert 25 grader og liten kuling i kastene. Vi padlet i le for vind, tok oss en lang pause med mat, bading og fisking. Faktisk en helt spesiell dag. En dag jeg vil tro alle av oss vil huske i lang tid.
Vi kom oss omsider over Bredäsjöen og inn i sør- enden av sjøen. Her var det helt fantastisk vakkert. Å padle inn i dette labyrint- aktige landskapet som består av masse odder og smale passasjer gjorde virkelig inntrykk. Fiskelykken vår snudde idet vi ankom plassen, og vi fikk rikelig med fisk. Vi fikk nok av alt, gjedde, røye, ørret og harr. Vi bestemte oss for å bruke rikelig med tid på denne plassen.

Etter en dag eller to bestemte undertegnede og Frode at vi ville ha oss en liten fottur i området, for å se omkring. Frank var så opptatt av det gode fisket at han avstod fra fotturen...
Vi tok med oss noen lette sekker, fiskestangen, godt mot og la i vei. Målet var et stort fjell sør for Bredäsjöen. Muligens det kan ha vært Sluvventjakhe. Uansett, når vi var fremme på toppen, fikk vi se et lite vann et stykke unna. Dette virket for fristende, og det begynte å klå i fiskearmen....Her måtte vi. Vi la i vei og det tok ikke lang tid før vi var nede ved vannet. Vi fisket ikke lenge før den første ørreten var i boks. Jeg tror vi fikk 3-4 stk flotte ørreter på en ca 400 gram. Vi fikk ytterligere noen små ørreter i elva som renner fra dette vannet og nedover mot Bredäsjöen.

Nå var tiden klar for forflytning igjen, og målet var Vonsjøen. Vi hadde hørt mye bra om denne plassen, og jeg tror alle var litt spente hva som ventet oss her oppe. Da vi kom kom frem hadde vinden øket på, og det var umulig å padle innover Vonsjøen. Vi fant oss en middels flott plass, slo opp teltene, fisket og håpet på at vinden skulle løye. Det gjorde den ikke......Vi fikk derimot noen flotte ørreter her oppe i Vonsjøen, men vi skulle jo ønske vi hadde fått sett litt mer av selve sjøen. Ventingen på bedre vær var til ingen nytte, og vi var nødt til å vende nesene hjemover igjen. Litt ergelig  var det jo, men slik er jo villmarkslivet.....

Minnene jeg sitter igjen med etter denne turen er mange. Spesielt fisket i Bredäsjöen, fjellturen til fots og fisking i boxershorts i liten kuling.....
Dette er et fantastisk fint området jeg håper jeg besøker igjen.

Nydelig kveld i Rogen nasjonalpark
Drømmelandskap.
Frank

Undertegnende og bikkja.

Jeg står å nyter intrykkene.

Frode med turens største harr på 900gram.

En avveksling fra all harren...

Frank med turens største " fisk" på rundt 3,5 kg, om jeg ikke husker feil.

En vanlig kveld når man har god ved.