Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

torsdag 25. september 2014

Kjøtt stekt i grop:

 Kjøtt stekt i grop:
 
I sommer hadde jeg med meg lammelår på en kanotur. Låret skulle stekes i grop. Noe som jeg tidligere har hatt et innlegg om. Men med en husk som en skilpadde hadde jeg selvsagt glemt aluminiumsfolien. Jeg var nødt til å improvisere. Bjørkenever ble løsningen.
 
 
 
 
Tynne og lange strimler av bjørkenever ble surret rundt og bundet fast av tynne bjørkegrener. Disse ble så lagt oppå stenene i gropen. Gropen jeg brukte på denne turen var litt i grunneste laget. Det var mye sten og fjell, og jeg hadde store problemer med å grave dypt nok. Skal du gjøre dette så husk å legge nedi rikelig med varm sten og dekk skikkelig til med jord og masse. Steketid på 1,5 til 2 timer bør dekke det meste.
Lammelåret ble ikke fullt gjennomstekt denne gangen. For lite sten kombinert med dårlig grop var nok årsaken.
Har du ikke gjort dette før, bør det prøves! Veldig artig for hele familien....
 
 

2 kommentarer:

  1. Det så veldig godt ut! Skal prøves:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du gjøre vett du... Jeg har flere ganger før gjort dette med rådyrlår. Vellykket hver gang!

      Slett