Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

fredag 26. september 2014

OSPREY Xenith ryggsekk:

 
Test av OSPREY Xenith ryggsekk:
 
 
Denne Osprey sekken har jeg hatt ei god stund nå. Den har vært med meg på flere turer i skog og fjell. Jeg liker å teste produktene mine under varierende forhold, før jeg i det hele tatt tar steget å skriver en anmeldelse om de.
 
Denne sekken ble valget når sekk skulle velges for kanoturen ned Kvenna vassdraget på Hardangervidda. På en slik tur får en testet sekken skikkelig. Det blir fort mye lasting og lossing i kanoen, og man finner fort ut om sekken holder en viss kvalitet og er egnet for formålet.
 
Først litt produktinformasjon om sekken hentet fra http://www.hektapatur.no/:
 
"Kåret til "beste kjøp" i Utemagasinets store langtur sekk test (5/2014) Xenith er en revlusjonerende nyhet fra Osprey. Hoftebelte som varmes opp til 80 grader C for så å bli spesialtilpasset akkurat dine hofter. Eget rom for soveposen, og topplokket kan taes av og brukes som hoftesekk.  For de som skal bære mye og langt blir denne sekken et "must have" produkt.
Vekt: 2,59 kg Kapasitet: 109 l Mål: Klargjort for drikkesystem Lommer i hoftebelte Lomme for sovepose. Feste for staver Feste for isøks Justerbar rygg lengde. Unik bruker justeringer for perfekt tilpassning til akkurat din kropp.  Komfort vekt: inntil 35 kg"
 

Det jeg liker best med Osprey'en er den lave vekta på 2,59 kg. Jeg har ikke målt vekten på min sekk, men den er oppgitt til nesten halvparten av vekten sammenlignet med min andre stor sekk...
Når vi er inne på dette med vekt, så må det vel gå ut over kvaliteten og bruksområdene for en slik sekk? Dette var vel det første jeg tenkte når jeg fikk sekken. Jeg må vel si meg positivt overasket over kvaliteten på Xenith'en, som jevnt over er god. Noen svakheter finnes imidlertid, men jeg vil begynne med alt det positive først.
 
Bæresystemet. Dette er veldig godt sammenlignet med andre sekker jeg har prøvd tidligere. Det ligger godt over skuldrene. Skulderstroppene har også ei brystreim som kan stiles ned eller opp. Alt etter hvor på brystkassa du vil ha presset.
Hoftebeltet satt som støpt på meg første gang jeg prøvde dette. Jeg har derfor ikke hatt behov for å varme det opp slikt som beskrevet ovenfor. Hoftebeltet har god innstramming, og i tillegg har det to geniale lommer for oppbevaring av GPS, mobiltelefon, eller lignende.
Sekken føles god mot ryggen. Den har god lufting og et slags "antiskli" stoff inn mot ryggen. Jeg hadde ingen problemer med dette. Andre innstillinger og reguleringer fungerer også tilfredsstillende. Sekken er god og føles behagelig med 25 kg.  
 
Topplokket er stort med to store og greie rom. Opplevde ikke at dette kom i veien på noe vis. Jeg hadde faktisk speilrefleks kameraet i topplokket på turen. Det i tillegg til mye annet rask som måtte være lett tilgjengelig.
 I front er det to store glidelåser for lettere tilgang til tingene inne i sekken. Disse brukte jeg aldri, men opplevde heller at de var i veien. Siden disse glidelåsene er litt "vekkgjemt" bak liggeunderlaget, er det fort gjort å glemme å lukke disse etter bruk.
Nettinglommene på sidene er praktiske til å stappe for eksempel fiskestengene nedi.
 


 
Festestroppene nederst på sekken er alt for korte til å feste et godt gammeldags liggeunderlag med. Disse burde vært noe lengre. For å feste liggeunderlaget måtte jeg bruke ei medbrakt stropp. Festemulighetene generelt er for dårlige på denne sekken.
 
 
Ikke overaskende i det hele tatt. Jeg gikk hele turen å lurte på når noen av klipsene skulle ryke.


 
 
Kort oppsummert og konklusjon:
 
Fordeler:
 
-  Ekstremt god bærekomfort
- Gode innstrammings muigheter
-  Lett. Bare 2,59 kg
-  Betjeningsvennlige glidelåser
-  Billig sekk, veldig mye for pengene. Sjekk ut prisen hos http://www.hektapatur.no/
-  Fri bevegelse for hodet
-  Store praktiske lommer i topplokket 
-  Fester for skistaver, øks osv
-  Justerbar rygglengde
- Formbart hoftebelte
- Praktiske lommer på hoftebelte
- Klargjort for drikkesystem
 
 
Ulemper:
 
-  Vann samler seg i bunnen av sekken
-  Tynne stropper, og for korte stropper.
-  Små skjøre klips.
-  Savner flere festemuligheter utenpå sekken.
- Sekken blir fort for liten til lenge turer.
- Savner regntrekk integrert i sekken
 
 

Konklusjon:

Det er viktig for meg at jeg kan stole på utstyret jeg har med meg på tur. Sekken er av god kvalitet, men de puslete klipsene gjør at jeg ikke helt klarer å slappe av. På en så god sekk er det egentlig merkelig at man har pint ned kvaliteten på noe av det som er viktigst.....
Jeg vil si at dette er en sekk for middels lange turer. Jeg vil nok aldri dra med meg 35 kg i denne sekken. Den tåler det nok, men jeg vet ikke helt hva jeg skal pakke i den for å få så mange kilo. Plassen er ikke mer enn den må være.
Alt i alt er dette en veldig god sekk som er veldig rimelig i pris.
 
Sekken ble levert meg av http://www.hektapatur.no/ og der får du kjøpt sekken til en veldig hyggelig pris. Sjekk ut.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar