Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

søndag 8. desember 2013

Knuter:

Tarbuckknop:
 
( Eller bardunknute som jeg kaller den)
 
Det er noe alle villmarkinger bør kunne: Knuter !
Jeg vil våge å påstå at mine kunnskaper om knuter er over middels. Noen vil kanskje si det er et litt sært emne å studere, men jeg finner det ganske praktisk å kunne løse ulike situasjoner med bare en taustump ;)
 
Tenkte jeg skulle illustrere noen av de mest brukte knutene jeg bruker på tur. Dette er enkle knuter som er lette å lære. Jeg begynner med denne enkle praktiske knuten som jeg kaller bardunknute. Den heter egentlig Tarbuckknop, men jeg synes det navnet er tungvindt.
Den fungerer akkurat som navnet sier, nemlig en bardunknute. Knuten formes som en stillbar løkke som låser seg ved belastning. Fjern belastningen og løkken kan stiles og strammes om nødvendig.
Jeg bruker denne ofte i sammenheng med tarpen. Skulle bardunene ryke på teltet, er denne knuten grei å kunne.
 
 
 
 
 

 
 
 

3 kommentarer:

  1. Helt enig, dette er en god knute å bruke. Det er en av de knutene jeg bruker mest, Veldig praktisk ifbm tarpen. Sist jeg brukte den av da jeg hengte opp sjørøverflagg da jeg pyntet til bursdagsfest for sønnen min. Supert!

    SvarSlett
  2. hei jeg er en jente på 14 år og vill lære meg flere knuter...
    kan noen sende en video eller et bilde av forklaring på hvordan lager disse forskjellige knuter????

    SvarSlett