Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

onsdag 6. november 2013

Store Krenggårsvatnet:

Store Krenggårsvatnet:
 
Siden det har blitt mange småturer i høst, mye jobbing og diverse, så har jeg fått en del etterslep på turrapportene mine. Denne lille turen tok jeg litt tidligere i høst. Skal prøve å bli litt flinkere til å få turene litt kjappere ut...
 
Denne flotte plassen er bare en kort kjøretur fra min lune hule. Etter ca 10 minutter så svinger jeg av veien opp mot Nykmark. Jeg kjører til veis ende. Her er det en liten parkeringsplass. Dette er et mye brukt område for turgåere og er et fint rekreasjonsområde generelt. Stien opp mot Store Krenggårsvatn er lettgått og bærer preg av at den er mye brukt.
 
 
 Dette bildet er tatt fra midt i stigningen.Vannet jeg skal til ligger på 260 meters høyde. Jeg brukte grovt regnet rundt en god halv time på turen opp. Kanskje 40 minutter. I det jeg går sikk sakk mellom sølepyttene, skremmer jeg opp to flokker med ryper, med opptil 10 ryper i hver....
Utsikten på bildet over er ned mot Grønlivatnet.
 
 
 Jeg mener å huske at fjellet i bakgrunnen er Kartstaven. Den liger litt nord-øst for vannet. Rett øst ligger Justadtinden ( sees ikke på bildene )
 
 
 
 Når jeg kommer opp til vannet får jeg øye på ei lita koie. Mener å huske at det var Vestvågøy jeger og fiskeforening som satte den opp i sin tid. En riktig så koselig plass, og et koselig krypinn i dårlig vær. Dette er et populært turmål, spesielt vinterstid.
 
 
 
 
 
 Jeg kikker på kartet og finner ut at det renner en liten bekk inn i vannet. Bekken starter fra et lite tjern som ligger rett øst av Kranggårsvatnet. Jeg drar frem fiskestanga og fisker her en times tid. Tjernet er fullt av gress og siv, noe så gjør adkomsten min begrenset. Jeg får noen små sardiner som ikke er stort større en sluken jeg fisker med.... Storfisken uteblir. Som vanlig.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar