Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

onsdag 5. februar 2014

Skikkelig liggeunderlag:

Skikkelig liggeunderlag:
 
 
Noe de aller fleste turfolk vet, er det at ingenting slår et skikkelig liggeunderlag av reinsdyrskinn. Jeg kjøpte to slike i høst. Skinnene er ubehandlet. Det vil si at de ikke er garvet, men bare tørket.
Når det gjelder isolasjonsevnen, er denne i en helt annen liga enn hva jeg tidligere har prøvd.
Med den gode isolasjonsevnen følger det selvsagt med noen ulemper også. Selve skinnet er tørt og stivt. Det revner lett om en er uforsiktig. Det fikses lett med nål og tråd. Noe jeg faktisk nettopp har gjort selv.
Jeg regner med at garvede skinn er litt mer stabile og fleksible i skinnet, og at de tåler litt mer enn mine ubehandlede skinn.
Når det gjelder volum, så tar slike skinn som dette selvsagt mer plass, men vekta er ikke så mye mer enn hva et standard skumplast liggeunderlag veier.
Blir underlaget vått. For eksempel om en er på isen og fisker, så er det viktig å tørke det skikkelig, før en stuer det vekk.
 
Det røyter også litt, men det tåler vel enhver villmarking.
 
 
Ozzy koser seg på det varme underlaget av reinskinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar