Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

fredag 17. januar 2014

Test av Lowe Alpine Appalachian ryggsekk:

 

Test av Lowe Alpine Appalachian ryggsekk: 
 
 
Jeg har testet denne sekken ei god stund nå. Sekken har vært med på mange småturer rundt om kring i nærmiljøet. Den har blitt utsatt for skikkelig snøvær, regn og frost med -13 på det meste. For å si det slik så har det nesten utelukkende vært drittvær siden jeg fikk sekken for noen måneder siden.
 
Det er mye bra å si om sekken som jeg for øvrig fikk levert fra Hektapåtur.no. Først vil jeg fortelle litt om sekken, og dens egenskaper:
 
"Avansert regulerbart TFX 6 bæresystem med kraftig hoftebelte og anatomiske bæreremmer. Passer rygglengder mellom 43 og 61 cm. Nakkegrop så hodet kan beveges fritt uansett oppakning. 2 store belgsidelommer og stretch- sidelommer nederst. Delbart hovedrom med snølås og glidelåsåpning nede. Elastisk snorer foran for feste av ekstra tøy, underlag, etc. Kompresjonsremmer og store fester for, ski, staver, isøkser, etc. Avtagbar lomme for GPS. Stort hevbart lokk med 2 sikre lommer. Regntrekk i egen lomme. Vottevennlige glidelåser. Feste for nøkler og SOS instruksjon."
 

 
Min sekk som er 75:95 liter i volum kom i grønn farge. Jeg var først og fremst på jakt etter en litt mindre sekk som jeg kunne bruke på kortere turer. Til dette fungerer sekken ypperlig. Jeg har ikke testet den med de tyngste kiloene. Rett og slett for at jeg ikke har tenkt å slite ut sekken med det første. Sekken har oppgitt 30 kg som maksvekt, men dette er etter min mening altfor tungt for denne sekken. Jeg er ikke i tvil om at sekken tåler slik påkjenning over ei lita stund, for bæresystemet på sekken er utrolig behagelig. Problemet ligger i de litt tynne stroppene, og det tynne stoffet. Det jeg liker ekstra godt med denne sekken er stramme-stroppene på hoftebeltet. Disse er veldig praktiske og er lette å stramme. Hoftebeltet sitter som støpt. Det samme gjør også skulderstroppene. Å bære 20kg+ oppleves behagelig. Hode har fri bevegelse bakover, selv om topplokket er høyere oppe enn normalt. Det setter jeg veldig pris på.
 
 
 
 
Sekken oppgis til å være på 95 liter på det meste. Jeg har ikke målt selv, men setter et spørsmål ved den uttalelsen. Jeg synes sekken virker litt liten til 95 liter å være. Vekten oppgis til å være 2,6 kg. Dette er akseptabelt, og er egentlig ganske lite til å være en 95 liters sekk... Det jeg ikke er helt fornøyd med på sekken er at topplokket er for lite, og reimene er for tynne. Når vi er inne på reimer så er også reimene nederst på sekken for korte til å feste et standard liggeunderlag med. Jeg måtte feste det under topplokket. Det fungerer selvsagt også, for stroppene her er lengre.
 
 

På bildet over har jeg hatt sekken med meg ut i øsregn. Bevisst så hadde jeg ikke regntrekket på. Det viste seg etter bare noen timer med regn at sekken var gjennomvåt,  og at alt regnvannet hadde samlet i bunnen av sekken. Altså ikke helt optimalt. Vannet burde i alle fall ha drenert ut av sekken. Det hører med til testturen at det var stiv kuling og regn denne kvelden.... Med regntrekket på hadde den helt sikkert holdt tett. Det har jeg ikke prøvd enda. Glidelåsene har vært gode og fungert uten problemer, selv i frossen tilstand. I tillegg har glidelåsene gode hemper for å kunne operere de med hansker/ votter. Sekken har et todelt hovedrom, og man kommer til den nedre delen via en grei og funksjonell glidelåsåpning nederst på sekken. Alle innvendige glidelåser og rom fungerer bra. Praktisk med en egen lomme som er avtagbar for GPS.
 
 
Sidelommene liker jeg ikke. Glidelåsåpningen er etter min mening plassert feil på lommene. Problemstillingen er den at når jeg legger sekken fra med på bakken, legger jeg den som oftest med hoftebeltet ned. Slik at jeg har tilgang til topplokket og lommene for øvrig. Det som skjer når sekken ligger slik og  jeg åpner glidelåsene i sidelommene, er at alt ramler ut av lommen, og i verste fall forsvinner i snøen. Glidelåsene burde vært plassert på en annen måte. I tillegg er lommene for små og for smale. Er sekken godt pakket og stramm, kan det være vanskelig å få nevene nedi lommene.
 
 
Kort oppsummert og konklusjon:
 
Fordeler:
 
-  God bærekomfort
-  Flott og smidig sekk
-  Lett. Bare 2,6 kg
-  Betjeningsvennlige glidelåser
-  Billig sekk, veldig mye for pengene. Sjekk ut prisen hos http://www.hektapatur.no/
-  Fri bevegelse for hodet
-  Praktiske lommer i topplokket 
-  Fester for skistaver, øks osv
-  Justerbar rygglengde
 
 
Ulemper:
 
-  Vann samler seg i bunnen av sekken
-  Upraktiske sidelommer, dårlig plasserte glidelåser
-  Lite topplokk. Topplokket skulle hatt en litt annerledes utforming også.
-  Tynne stropper, og for korte stropper.
-  Små skjøre klips.
-  Savner flere festemuligheter utenpå sekken.
-  Merker litt statisk deformasjon i gummistrikken som er  i front av sekken.
 
 
Konklusjon:
 
For å si det enkelt så angrer jeg ikke på at jeg bestilte akkurat denne sekken. Dette er en sekk som helt sikkert blir med meg på mange fine turer i fremtiden. Jeg kommer nok ikke til å satse på denne sekken når jeg skal på de lengste turene, men kanskje en ukestur med lett oppakking. Sekken er ikke av den største typen, men pakker du rett er det utrolig hva du får med deg i sekken. Sekken er en fornøyelse å ha på ryggen. Dette er en sekk jeg kan anbefale om du ikke skal på de aller lengste turene. Prisen tatt i betraktning vil jeg våge å påstå at dette må være noe av det bedre på markedet.
 
Gå inn på http://www.hektapatur.no/ og kjøp sekken!
God tur!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar