Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

søndag 28. oktober 2012

Test av Led Lenser H7 hodelykt:

Test av Led Lenser H7 hodelykt:


OBS!!

 Jeg kommer her med en liten oppdatering av hodelykten. Jeg har brukt lykten ei god stund uten problemer. Vi bruker også samme lyktene på jobb, og er stort sett fornøyde. Det som er litt rart er at både den lykta som jeg bruker på jobb, samt den jeg bruker privat, fikk de samme problemene her en dag. De skrur seg ukontrollert av. Altså en slags vakkelfeil i elektronikken. Jeg kikka ikke på dette selv, men fikk heldigvis byttet begge to i butikken. I butikken ble jeg fortalt at de har hatt en masse reklamasjoner på akkurat disse lyktene, med de samme problemene.
 
Jeg har hatt denne lykta i et par år nå. Siden jeg bor nord for polarsirkelen sier det seg vel selv at denne blir flittig brukt. Dette er ei bra lykt som er lett og grei å ha med seg på tur. Lykta ser litt pinglete ut ved første øyekast, men den holder mål til normalt bruk. Det som jeg liker best med denne er vekta, som er liten i forhold til hvor kraftig den egentlig er. Sånt rent praktisk så er det lett å skifte batterier. Dette gjøres enkelt ved at man bøyer bak gummibeskyttelsen som batteriene ligger under. Også levetiden på lyset/ batteriene er også bra. Dette kommer selvsagt også på hvilke batterityper/ merker du bruker. Jeg har brukt alle typer i min lykt uten problemer.


 
 
 
 
Her ser du dimmebryteren.
 

Her ser du fokusbryteren.

 

 
Fordeler:
 
- Vekt: 117g inkl batterier
- Pris: Denne varierer fra ca 400- 500 kroner
- Batterilevetid: med 3xAAA ca 70 timer
- Lysstyrken som er 140 lm  (ny modell tror jeg er enda bedre )
- Størrelsen
- Led
- Har dimmer og fokus, noe som gjør at den kan dimmes helt ned til ca 30 prosent. Fint leselys i feks telt.
Lyser opp til rundt 180 meter
 
 
Ulemper:
 
- Vippemekanismen, jeg er ikke helt sikker på om jeg liker denne helt.
- Litt vanskelig å regulere med hansker/ votter
- Svakhet i elektronikken, skrur seg ukontrollert av...


Konklusjon:

Et kjempebra kjøp. Spørsmålet er bare om du heller bør kjøpe den modellen over som heter H14. Jeg kommer tilbake til denne på et senere tidspunkt. Denne avgjørelsen er helt og holdent opp til deg selv...

3 kommentarer:

  1. Har selv denne løkta. Den forrige modellen. Eneste svakhet jeg finner til mitt bruk er at jeg har loddet ledningen 3ganger. Blir brudd like før den går inn i lykthode. En svakhet. Men kjøper en ny lykt i disse dager(samme type) og håper den er noe forbedret på dette området.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innlegget. Det er kjekt med slike innspill.Jeg har ikke hatt problemer med mine enda, og jeg håper det forblir slik...Problemene du beskriver er de samme som jeg opplevde med min Petzl hodelykt.

      Slett
  2. Reimå konne me fordel vore litt lenger, når eg har lue på meg så er det barra såvidt den rykke rondt skallen!

    Frank

    SvarSlett