Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

tirsdag 24. april 2012

Revejakt:

Revejakt:

Her oppe i nord er det enormt mye rev. Jeg har aldri før sett så mye revespor, eller rev for den del....
Når bestanden er så høy som her, er det viktig å beskatte bestanden. Utrolig nok betaler kommunen bare noen få kroner i skuddpremie på rev. Etter min mening burde skuddpremien vært satt opp til minimum 200- 400 kr per felte rev. Hadde de gjort dette ville det vært mer attraktivt å jakte rev i kommunen. Ved å bekatte revebetsanden får vi et mye rikere fugleliv og småvilt- utvalg i regionen.

Jeg for min del har åta liggene ca 80 meter fra huset. Jeg sitter faktisk å kikker rett på åta i skrivende stund ;).........Ingen rev på åta nå, men kvelden er ennå ung..... I går observerte jeg 4 stk i nærheten av åta, men siden jakttiden er slutt 15.04.2012 bruker jeg heller tiden til å observere, og kanskje til å ta noen bilder.

Jeg bruker rifle til revejakta. Rifla er i kaliber 30 og har lyddemper. Jeg har kommet opp i 9 stk rever denne sesongen. Siste rev skjøt jeg faktisk siste jaktdag kl 10.30
Reven her er en blanding av sølvrev og rødrev. Reven på bildet under er en slik blanding. Ingen av revene jeg har skutt har hatt skabb...


Skabb:
Reveskabb er den parasitten som
gjør størst innhogg i revebestandene.
Denne midden borer seg inn i
revehuden og legger sine egg her.
Dette medfører at reven begynner å
miste hår og ofte blir mindre sky.
Etter 3 – 4 måneder dør reven av
utmagring, infeksjon eller uttørring.
Skabben smitter ikke på mennesker.
Allikevel skal man ikke ta i en
skabbrev, da dette kan medføre sterk
kløe i et par – tre dager. Skulle jakthunden
bli smittet av skabb, får man
kjøpt middel mot dette på apoteket.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar