Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

tirsdag 6. desember 2011

Test av telt:

Ringstind Light 2

Jeg vil skrive en test om mitt nå 3 år gamle Ringstind Light 2 telt. Teltet har vært med på nesten alle mine overnattingsturer de siste årene, bortsett fra noen kortere turer hvor jeg har brukt mitt nye Hilleberg Staika telt. Hilleberg'en vil jeg skrive om litt senere når jeg har testet det over en litt lengre periode.

Når det gjelder Ringstind teltet er dette et tomanns telt, men etter min mening passer dette ypperlig til en person som vil ha litt luksus. To personer i dette teltet mener jeg vil bli litt i trangeste laget. I pakket tilstand tar teltet liten plass med sine 1,7 kg. Teltet er lett og sette opp, men det er ikke alltid det er like lett å få det til å stå utstrakt som planlagt.
Teltet har en stang som er trædd gjennom på midten. Stangen er litt i tynneste laget, og teltet er derfor ganske utsatt for sterk vind. Vi har brukt teltet i stiv kuling, og om ikke sterkere i perioder. Teltet stod imot, men stangen ble bøyd, og jeg måtte ut for å bardunere bedre.

Vi har også prøvd teltet på fjellet i snøvær. Det gikk, men er ikke å anbefale. Teltet tåler lite med snø!
Siden jeg alltid har med meg hunden på tur, bruker jeg å la han ligge inne i forteltet om nettene. Dette går greit med en så liten hund. Har jeg ikke hunden med, så pleier jeg å legge ryggsekken her i plassen. Ellers så har jeg ryggsekken ved siden av meg inne i teltet. Jeg synes dette er en grei løsning da jeg har alt pikk pakket bare en armlengde fra.

Alt i alt er dette et kjempegodt telt. Dette er mitt førstevalg om jeg skal på en lengre fottur, og er nødt til å telle gram. Så absolutt et telt jeg kan anbefale til andre!!

Teltet fungerer ypperlig om du klarer å bardunere skikkelig.

Ved slakk bardunering vil dette føre til at duken blir slapp og soveposen våt. Det burde vært ei bardun til på bredsiden, slik at en får strekket ut duken skikkelig.

Glidelåsene fungerer tilstrekkelig, men minus for dårlig oppheng av døren i inner og ytterteltet.

Ventileringen fungerer greit, men den er for dårlig til å tørke klær inne i teltet

Greie farger på ytterduken gir godt lys inne i teltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar