Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

torsdag 15. desember 2011

Test av Fiskars øks, modell fritid:


Test av Fiskars øks:

Etter en del år i skog å hei, har jeg på en måte forelsket meg i denne fantastiske øksa. Øksa er anvendelig, og med den praktiske futteral som nå følger med, er den enkel å ha i sekken. Jeg har valgt meg ut en av de minste modellene, men ikke den aller minste. Den minste modellen synes jeg ser litt for liten ut med tanke på det korte skaftet. Øksa som jeg har er modellen Fritid, og er som navnet tilsier en fridtidsøks. Øksa er sylskarp, noe som jeg faktisk synes er praktisk på en så liten øks. Når det gjelder kløyve egenskapene til øksa, klarer den ganske store kubber. 30cm i diameter er ikke noe problem om man bare vet hvorden det skal gjøres. Om man skal kløyve store kubber, bør disse være mest mulig kvistfrie.
Den nye modellen (bildet under) viser det praktiske håndtaket, dette gjør at du ikke glipper øksa så lett ved bruk.



Positive egenskaper:

- Lett
- Skarp
- Liten
- Billig
- Bra futteral for beskyttelse av eggen og/ eller sekken...
- Godt håndtak
- God til kvisting
- Holder godt på eggen



Negative egenskaper:

- Holt håndtak, som kan knekke ved repeterende slag
- Vanskelig å reparere visst håntaket først er knekt. Prøvde med stålplast, men det holdt bare i en kort periode.








Bildet viser en gammel futteral som funket greit nok. ( Saga til Fiskars skal jeg skrive om i en annen test)
Her ser du hvor øksa knekker. Det er vanskelig å reparere dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar