Sponsor av Villmannsliv

Sponsor av Villmannsliv
Sponsor av Villmannsliv

torsdag 19. april 2012

Åsnes Amundsen fjellski:

Test av Åsnes Amundsen fjellski:

Dette er ski jeg har hatt i 2 sesonger nå. Jeg kjøpte disse skiene hovedsaklig for å bruke de til langturer i fjellet. Skiene er beregnet for tunge oppakkninger, og er hovedsaklig en ekspedisjon- ski.
Jeg har brukt skiene til å dra tung pulk. Til det arbeidet fungerer skiene optimalt etter min mening. Også med tung ryggsekk fungerer skiene bra. Når det gjelder kortfelle- systemet som Åsnes bruker, fungerer det relativt greit på skare- føre, og ikke i alt for bratte skråninger. Selve festesystemet for fellene fungerer bra. Ved flere anledninger vi har vært på tur, har jeg blitt forbigått, eller rettere sagt totalt parkert av andre skigåere som har hatt heldekkende skifeller. 

Jeg kommer nok alltid til å ha kortfellene med meg på tur, men jeg reiser aldri mer på langtur uten heldekkende skifeller......Spesielt om turen er med pulk, eller tung ryggsekk.
Glemte å nevne at skiene må smøres.

Dette er et kjøp jeg aldri har angret på...



Fordeler:


- Gode å gå på
- Tåler godt med vekt, faktisk bedre med vekt, eller uten
- Solide
- Stålkanter langs hele skien
- Kortfelle systemet gjør at en faktisk kan renne litt i bakker
- Går fint i preparerte løyper



Ulemper:

- Dyre ( husker ikke prisen)
- Stålkantene (om du har hund, eller kjerring.....)
- Kortfellene i løs snø
- Litt dårlige å svinge med
- Må smøres (en smaksak)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar